2004-2011, The influence of curricular design in the study plan of the degree in graphic design of the university of san Carlos of Guatemala

Authors

Keywords:

Adecuación curricular, formación profesional, programa, componentes y conocimientos.

Abstract

The study sought to identify which have been the components of the Curricular Design and the impact on the discipline of Graphic Design of the University of San Carlos de Guatemala, -USAC-, which have caused the effectiveness for the outline of the Study Plan, since the creation of the school and the different readjustments of the periods 2004 and 2011, according to the findings in the professional training of each program, and with this it was known what knowledge remains, predominates and which can have an impact, in a new curricular readjustment. In addition, the nature of the research was non-experimental, with a longitudinal correlational scope, the manuscripts of the periods 2004 and 2011 were qualitatively analysed, and the quantitative analysis was obtained through the documents compiled by the School of Graphic Design of USAC chart, up to the present. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olga Edith Ruiz, Universidad de San Carlos de Guatemala

Dra. Olga Edith Ruiz, Profesora titular VII, del Departamento de Investigación de la División de Desarrollo Académico -DDA- de la Dirección General de Docencia -DIGED-, Doctora en Ciencias Políticas y Sociología de la Universidad Pontificia de Salamanca, España, Maestra en Administración Pública e Investigadora Educativa. Ha desarrollado investigaciones en el campo educativo, en temas: socioeconómicos, evaluación de los aprendizajes, técnica de información y comunicación, desarrollo curricular, entre otros. 

References

Bobbitt, Franklin. “The Curriculum”. Boston: Houghton Mifflin, 1918.

Comisión de Autoevaluación, Escuela de Diseño Gráfico. “Informe de autoestudio Licenciatura en Diseño Gráfico, para ser presentado a la Agencia Centroamericana de Acreditación de Programas de Arquitectura e Ingeniería ACAAI”. Guatemala: Universidad de San Carlos de Guatemala, 2018. https//farusac.edu.gt/autoevaluacion/wp-content/uploads/sites/11/2018/06/presentaci%C3%B3nautoestudio-Dise%C3B1o-G%C3%A1fico-2018.pdf

Enríquez Cabrera, Anggely, “La Influencia del diseño curricular en el plan de estudios de la Licenciatura en Diseño Gráfico de la Universidad de San Carlos de Guatemala 2004-2011”. Universidad de San Carlos de Guatemala, 2023

Hernández Zúñiga, Oscar. Diseño curricular e instruccional. México: Universidad Santander, 2007.

Méndez, Irma. «Los diseños curriculares actuales en la Universidad de San Carlos de Guatemala en relación a la formación universitaria en general». Tesis de maestría. Universidad de San Carlos de Guatemala, 2004.

Mendizábal Prem, Gladys. “Análisis y propuesta para el Diseño Curricular de la Licenciatura en Diseño Gráfico.” Guatemala: FARUSAC, 2003.

Pérez Brito, Domingo. «La estructura del diseño curricular», Revista guatemalteca de educación superior 3 (2020): 85-95. DOI: https://doi.org/10.46954/revistages.v1i1.7

Sacristán, Gimeno. El curriculum: Una reflexión sobre la práctica. Madrid: Ediciones Morata S.L., 2007.

Tórtola Morales, Lilian Anabella (2017). “Diseño de guía didáctica para la creación del portafolio profesional bajo el criterio de marca personal para los estudiantes de práctica profesional de la Escuela de Diseño Gráfico de la Universidad de San Carlos de Guatemala.” [Tesis de l icenciatura, Universidad de San Carlos de Guatemala]. http://biblioteca.usac.edu.gt/tesis/02/02_4705.pdf

Tünnermann Bernheim, Carlos. “La universidad necesaria para el siglo XXI”. Managua: Hispamer, 2007.

Weber Max, Ensayo “La Política como Vocación”, presentado en Múnich, ante la Libre Unión de los estudiantes de Baviera, contiene la teoría Weberiana del Monopolio de la Violencia, dictada el 28 de enero 1919.

Published

2024-06-28

How to Cite

Ruiz, Olga Edith. “2004-2011, The Influence of Curricular Design in the Study Plan of the Degree in Graphic Design of the University of San Carlos of Guatemala”. Avance 24, no. 1 (June 28, 2024): 54–69. Accessed November 21, 2024. https://ojs.farusac.edu.gt/index.php/avance/article/view/158.