The beginning of the last Faculty of the USAC.
Keywords:
Educación en arquitectura, enseñanza superior, desarrollo curricular, historia universitaria, diseño y arquitectura.Abstract
Since its foundation, the Architecture program at the University of San Carlos of Guatemala (USAC) has gone through various evolutionary stages, mirrored in substantial shifts in its curricular paradigms. This article is centered on the initial phase, stretching from the creation of the Department of Architecture in 1953 to the institutional consolidation in 1960, which would end with the election of its first elected authorities. The document succinctly explores the genesis of the architecture career, assessing factors affecting the academic-administrative context of the time and outlining the impact of internal and external dynamics during the study period that would lead to subsequent changes.
Downloads
References
Avendaño, Aracely. Historia de la Facultad de Arquitectura de la Universidad de San Carlos de Guatemala. USAC. 2008
Biagini, Hugo. La Reforma Universitaria y nuestra América. A cien años de la revuelta estudiantil que sacudió al continente. Universidad de San Carlos de Guatemala. 2018.
Castañeda, Gilberto. “La formación de arquitectos en Guatemala. Consideraciones académico-pedagógicas”. Tesis de Maestría en Docencia e Investigación. Universidad Nacional Autónoma de México. 1990.
Castañeda, Gilberto. “Luchas estudiantiles en la Facultad de Arquitectura de la Universidad San Carlos de Guatemala (1954-1980)” En Movimientos estudiantiles en la historia de América Latina, Compilado por Marsiske, Renate, vol. I, 189-254. México: UNAM-CESU / Plaza y Valdés, 2002.
Cazali, Augusto. Historia de la Universidad de San Carlos de Guatemala. Época Republicana: 1821-1994. Guatemala: Editorial Universitaria. 2001.
Facultad de Arquitectura. Actas de Junta Asesora de 1958 a 1960. Universidad de San Carlos de Guatemala.
Facultad de Ingeniería. Actas de Junta Directiva de 1953 a 1958. Universidad de San Carlos de Guatemala.
Kuhn, Thomas (1962) La estructura de las revoluciones científicas. México, D. F.: Fondo de Cultura Económica. Edición 2002.
Ginzburg, C. Indicios: Raíces de un paradigma de inferencias indiciales, en Mitos, emblemas e indicios, Barcelona: Gedisa. 1989
Gleijeses, Piero. La esperanza rota. La revolución guatemalteca y los Estados Unidos, 1944-1954. Guatemala: Editorial Universitaria. 2005.
Navas, Raúl. Historia de la Facultad de Arquitectura de la Universidad de San Carlos de Guatemala. (USAC:2008)
Rabe, Byron. “Análisis de las bases epistemológicas e institucionales en la enseñanza del diseño y la creatividad”. Tesis doctoral, Universidad de San Carlos de Guatemala, 2017.
Rabe, Byron. “El contexto sociopolítico en la evolución curricular de la Facultad de Arquitectura. 1953-1972”. Guatemala: Facultad de Arquitectura, DIFA, USAC, 2021.
Rabe, Byron. “Un acercamiento a los cambios paradigmáticos en las visiones curriculares de la Facultad de Arquitectura de USAC”. Avance, Vol. 9, No. 2 (2016): 22-37
Rabe, Byron. “Un modelo de desarrollo institucional aplicado a la Facultad de Arquitectura”. Tesis de Maestría en Administración Pública. Instituto Nacional de Administración Pública/ Universidad de San Carlos de Guatemala. 1988.
Universidad de San Carlos de Guatemala. Actas del Consejo Superior Universitario.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Byron Alfredo Rabe Rendon
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.