Academic Integration Plan 1976. Formulation, Development And Repercussions.
Keywords:
higher education, history of the Faculty of Architecture, academic development, academic reform, academic restructuring, architecture study planAbstract
As of 1973, the agreements obtained from the Architecture Restructuring Congress
(CRA) began to be implemented. At the end of 1974 a dean would be elected who had
held the position of interim dean since the crisis of leadership that occurred in 1973.
By 1975 some disagreements had begun to emerge, which became more intense.
With the tragedy of the earthquake of February 4, 1976, differences were put aside, and ranks were closed to respond to the emergency. Almost immediately, the Academic Integration Plan (PIA) would be proposed to create the bases that would guide the new optional action. In this new approach, the philosophy and criteria emanating from the CRA were retaken. However, as time progressed, differences began to emerge again that would complicate its execution. This work shows the main ideological and academic bases promoted by the PIA, the application mechanisms followed, the evaluation and adjustment process for a new Plan during the second semester of that year, as well as the confrontations that began to occur and that little by little. little, they would lead to more serious conflicts, resignations and dismissals.
Downloads
References
Álvarez, Virgilio. Conventos, aulas y trincheras. Universidad y movimiento estudiantil en Guatemala. Volumen 2. Guatemala: Editorial Universitaria, 2014.
Asociación de Investigación y Estudios Sociales ASIES. Compendio de Historia de Guatemala 1944-2000. Guatemala: ASIES, 2004.
Biagini, Hugo. La Reforma Universitaria y nuestra América. A cien años de la revuelta estudiantil que sacudió al continente. Universidad de San Carlos de Guatemala. 2018.
Bonavena, Augusto, Pamela Marconatto, Ana María Carrillo, Bradley Hilgert, Javier Maximiliano Salatino, Mariza Fernández Dos Santos. Universidad Latinoamericana y movimientos sociales. Buenos Aires: CLACSO. 2018.
Castañeda, Gilberto. “La formación de arquitectos en Guatemala. Consideraciones académico-pedagógicas.” Tesis de Maestría en Docencia e Investigación. Universidad Nacional Autónoma de México. 1990.
Cazali, Augusto. Historia de la Universidad de San Carlos de Guatemala. Época Facultad de Arquitectura. Informe de Labores del Coordinador de la Unidad Técnico–académica de Arquitectura (UTA-Arq.) USAC, noviembre de 1976.
Facultad de Arquitectura. Informe de Seminario de evaluación del Plan de Integración
Académica 1976, AEDA, abril de 1976.
Facultad de Arquitectura. Plan de Integración Académica 1976. USAC, 1976.
Harnecker, Marta. Haciendo posible lo imposible. La izquierda en el umbral del siglo
XXI. México: Siglo XXI. 1999. Versión en PDF.
Kuhn, Thomas (1962) La estructura de las revoluciones científicas. México, D. F.:
Fondo de Cultura Económica. Edición 2002.
Ginzburg, C. Indicios: Raíces de un paradigma de inferencias indiciales, en Mitos,
emblemas e indicios, Barcelona: Gedisia. 1989.
Habermas, Jürgen. Ciencia y técnica como “ideología”. 1986.
Prensa Libre. 10 de marzo de 1976. Año 25. No. 7507.
Rabe, Byron. “Análisis de las bases epistemológicas e institucionales en la enseñanza del diseño y la creatividad.” Tesis doctoral, Universidad de San Carlos de Guatemala, 2017.
Rabe, Byron. “El contexto sociopolítico en la evolución curricular de la Facultad de Arquitectura 1973-1980.” Inédito.
Rabe, Byron. “Un acercamiento a los cambios paradigmáticos en las visiones curriculares de la Facultad de Arquitectura de USAC”. Avance, Vol. 9, No. 2 (2016): 22-37 Universidad de San Carlos de Guatemala. Consejo Superior Universitario. Actas 3 y 11 de 1976.
Universidad de San Carlos de Guatemala. Junta Directiva de la Facultad de Arquitectura Actas 502, 503, 512, 518, 519, 521, 529, de 1976 y 537 de 1977.
Universidad de San Carlos de Guatemala. Claustro de la Facultad de Arquitectura Actas 1, 2 y 3, de 1976
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Byron Alfredo Rabe Rendón
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.