An approach to the teaching profile of the architectural design studio of the USAC School of Architecture

Authors

Abstract

As part of the results of the study called Diagnostic of the teaching-learning process of the Architectural Design Study of the Faculty of Architecture of the University of San Carlos de Guatemala, this article presents an approach to the profile of the teacher that makes up said area; since it is essential to know the skills that university teachers have to meet their training needs and improve their teaching-learning practice, both in face-to-face and virtual environments. 

That is why, applying quantitative methods through the virtual form called Teacher Profile of the FARUSAC Architectural Design Study, to a universe of 57 teachers and a sample of 72%, the general conditions and competencies of the teaching staff are identified, as the curricular subject that it is; and with this, lay a baseline for future academic decision-making for its improvement, transformation and empowerment, mainly as support for the curricular renewal process that is currently being implemented in the Faculty of Architecture. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Irene del Carmen Tello Mérida, Universidad de San Carlos de Guatemala

Arquitecta de la Universidad de San Carlos de Guatemala, con Maestría en Asentamientos Humanos y Medio Ambiente de la Pontificia Universidad Católica de Chile, Chile; con Master en Planeamiento Urbano y Territorial con itinerario de Estudios Urbanos y en Período de Investigación del Doctorado Regeneración Urbana de la U niversidad Politécnica d e Madrid, España. Docente investigador d e FARUSAC, tanto en licenciatura como postgrado 

References

Diaz, Ángel. Didáctica y curriculum. Ediciones Nuevomar, México, 1985.

Facultad de Arquitectura. Migración de Objetivos a Competencias, Licenciatura en Arquitectura, Facultad de Arquitectura, Universidad de San Carlos, Guatemala, Guatemala, noviembre 2013.

Gamboa Samper, Pablo. «Por una enseñanza de la arquitectura más artesanal y menos artística», En DEARQ, 4–15. Consultado en www.redalyc.org/articulo. oa?id=341630314001, 2009.

Gimeno Sacristán, José. El curriculum: una reflexión sobre la práctica Ediciones Morata, S.L., Madrid, España. 1995.

Gutiérrez Ruiz, Nicte-Há; Novelo Zapata, Claudio Alberto; Sánchéz Zapata, Manuel Jesús. «Estrategias metodológicas en la enseñanza del diseño en la carrera de Arquitectura del Centro de Estudios Superiores Zaci en Valladolid, Yucatan». En: Revista Le Revista Legado de Arquitectura y Diseño, núm. 16, julio-diciembre, 2014, pp. 37-49, Universidad Autónoma del Estado de México, Toluca, Estado de México,

México. https://www.redalyc.org/pdf/4779/477947304003.pdf

Laboratorio de Innovación Educativa. Aprendizaje Cooperativo, una propuesta para la implantación de una estructura de cooperación en el aula. Cooperativa de Enseñanza José Ramón Otero. S.f.

Meneses Urbina, David. «Los métodos pedagógicos activos en la enseñanza aprendizaje de la arquitectura», En Traza No. 8, 120-142. 2013.

Moreno Cerrud, Argenida. Aplicación de las Estrategias Didácticas en el Desarrollo del Curso de Diseño Arquitectónico, de la Facultad de Arquitectura, en la Universidad de Panamá. Programa de Maestría en Docencia Superior, Facultad de Ciencias de la Educación, Vicerrectoría de Investigación y Postgrado, Universidad De Panamá, 2004.

Ocampo, Juan Gabriel. «Evaluación, didáctica y enseñanza de la Arquitectura: una experiencia hermenéutica», En: Praxis & Saber, No. 5, p. 31–52. 2014.

Prieto Jiménez, Esther. «El papel del profesorado en la actualidad. Su función docente y social», Foro de educación, n.o 10 (2008): 325-45

Pozzi, María. «Adulto mayor: un neologismo para disimular la ineludible vejez», En Antenas Neológicas – Red de neología del español, noviembre 2016, Universita Pompeu Fabrá, Barcelona, España. https://www.upf.edu/web/antenas/elneologismo-del-mes/-/asset_publisher/GhGirAynV0fp/content/brunch-unaopcion-gastronomica-diferente#:~:text=La%20Organizaci%C3%B3n%20

Mundial%20de%20la,partir%20de%20los%2090%20a%C3%B1os

Revolorio, Eria. Perfil del docente en el enfoque basado en competencias, Presentación Prezi del 19 junio 2019. https://prezi.com/p/qohutzpn-pm4/perfil-del-docente-enel-enfoque-basado-en-competencias/

Ruiz-Corbella, Marta; Aguilar-Feijoo, Ruth-Marlene. «Competencias del profesor universitario: elaboración y validación de un cuestionario de autoevaluación». En Revista iberoamericana de educación superior, vol. VIII, núm. 21, pp. 37-65, 2017 Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación; Universia

Saldarriaga Roa, Alberto. Aprender arquitectura, Primera Ed., Bogotá, Colombia.

Santiesteban, Ana Cecilia. Análisis Curricular del proceso de formación en el Diseño Arquitectónico. Una experiencia en la Facultad de Arquitectura de la Universidad de San Carlos de Guatemala, Tesis Doctoral de la Escuela de Estudios de Postgrados, Facultad de Humanidades, Universidad de San Carlos de Guatemala, julio 2019.

UNESCO & Unión Internacional de Arquitectos. Carta UNESCO/UIA de la Formación en arquitectura. s.f. https://etsab.upc.edu/ca/shared/a-escola/a3-qualitat/validacio/1_chart.pdf

Vélez, Samuel et al., «Educación Superior en América Latina: reflexiones y perspectivas en Arquitectura», Proyecto Tuning América Latina Recuperado de http://tuningacademy. org/wp-content/uploads/2014/02/RefArchitecture_LA_SP.Pdf. 2013.

Vitrubio Polión, Marco y others, «Los diez libros de Archîtectura de M. Vitruvio Polion», 1787.

Waks, Leonard J. «Donald Schon’s Philosophy of Design and Design Education», En International Journal of Technology and Design Education, 11, 37–51. 2001.

Published

2023-11-30

How to Cite

Tello Mérida, Irene del Carmen. “An Approach to the Teaching Profile of the Architectural Design Studio of the USAC School of Architecture”. Avance 23, no. 2 (November 30, 2023): 58–81. Accessed September 24, 2024. https://ojs.farusac.edu.gt/index.php/avance/article/view/152.